Funkcje poznawcze pozwalają nam poznawać otoczenie, tworzyć jego obraz w naszym umyśle. Dzięki procesom poznawczym potrafimy zdobywać wiedzę i umiejętności oraz wykorzystywać je w codziennym życiu.

Nakładem wydawnictwa WIR ukazała się książka autorstwa Marioli Czarnkowskiej, Anny Lipy, Pauliny Wójcik-Topór „Terapia funkcji poznawczych. Poziom 1”. Publikacja zawiera ćwiczenia usprawniające funkcje poznawcze – pamięć i orientację, uwagę, myślenie, funkcje wzrokowo-przestrzenne i językowe – tak, aby poprawić funkcjonowanie pacjenta i zminimalizować jego zaburzenia zachowania.

1. “Terapia funkcji poznawczych”

Publikacja skierowana jest do pacjentów dorosłych, ich rodzin oraz terapeutów. Proponowane ćwiczenia doskonale sprawdzają się podczas terapii logopedycznej, jako jej wsparcie, na późnym etapie rehabilitacji u osób dobrze funkcjonujących językowo czy z łagodnym otępieniem. Pacjent wysoko funkcjonujący jest je w stanie wykonać samodzielnie oraz sprawdzić poprawność wykonania zadania, dzięki rozwiązaniom umieszczonym na końcu podręcznika. Znacznym ułatwieniem doboru odpowiednich zadań i dostosowania ich do indywidualnych potrzeb pacjenta są podrozdziały, w których znajdują się zadania dostosowane do ćwiczonej funkcji. Każdy podrozdział i treść zadań oznaczone są innym kolorem, dzięki czemu książka staje się bardziej przejrzysta. Wśród proponowanych zadań znajdziemy między innymi wykreślanki, rebusy i łamigłówki. Niejednokrotnie wzbogaceniem proponowanych ćwiczeń są rzeczywiste zdjęcia sytuacyjne.

W omawianej publikacji uwagę zwracają zadania usprawniające ekspresję słowną, stymulujące do produkcji werbalnej – nie tylko rzeczowników, ale i czasowników, przymiotników, polegające także na wynajdowaniu synonimów i antonimów. Znajdziemy również ćwiczenia obejmujące zarówno ekspresję i fluencję słowną, jak również rozumienie, czytanie i pisanie oraz wiele zadań z teksem. Zawarty w nich materiał językowy odnosi się do życiowych sytuacji i codziennych problemów.

Proponowany zestaw należy traktować jako przykładowy materiał stymulujący funkcje poznawcze w ramach ćwiczeń wspierających terapię logopedyczną.

2. “Czytam i rozumiem”

Godną uwagi propozycją wydawnictwa WIR są również dwa zestawy ćwiczeń „Czytam i rozumiem” (poziom 1 i 2) autorstwa Marioli Czarnkowskiej, Anny Lipy, Pauliny Wójcik-Topór. Zawierają one teksty wraz z ćwiczeniami , opartymi na ich treści. W każdej z książek zawartych jest 14 tekstów. Proponowane ćwiczenia doskonale sprawdzają się w terapii osób dorosłych z łagodnymi zaburzeniami językowymi. Pozwalają udoskonalać przede wszystkim czytanie ze zrozumieniem, pamięć semantyczną, uwagę i koncentrację oraz ekspresję i fluencję słowną. Zawarty materiał językowy jest dość długi. Każde zadanie to tekst (średnio 1-1,5 strony A4) wraz z zadaniami. Tematyka dotyczy głownie sytuacji życia codziennego. Zadania do tekstów są różnorodne, dzięki czemu ćwiczony materiał jest lepiej rozumiany, analizowany i utrwalany. Rozwiązując ćwiczenia wykorzystujemy niemalże wszystkie informacje zawarte w tekście. Uwagę przykuwają załączone w ćwiczeniach zdjęcia, które nawiązują do czytanego tekstu. Pozwalają one ćwiczyć dodatkowo rozumienie i interpretację emocji i kontekstu sytuacyjnego. Typy zadań które możemy znaleźć w podręcznikach to: udzielanie odpowiedzi na pytania otwarte i zamknięte, wykreślanki, uzupełnianie zdań brakującym wyrazem, układanie zdań z podanych wyrazów, kategoryzacji i wiele innych.

Omówione powyżej propozycje wydawnictwa WIR z całą pewnością są godne uwagi każdego terapeuty. Stanowią świetny materiał do pracy z dorosłym pacjentem. Dla osób starszych mogą zostać wykorzystane nie tylko w sytuacjach zadaniowych, ale także mogą stanowić ciekawą alternatywę do spędzania wolnego czasu. Szczerze polecam.

Gościnnego wpisu udzieliła:


mgr Izabela Kacprzyk-Góraj – neurologopeda, logopeda ogólny i kliniczny. W pracy z pacjentami wykorzystuje podejście pragmatyczne. Podstawowym celem w terapii neurologopedycznej jest przywracanie i usprawnianie zdolności do komunikowania się z otoczeniem. Istotne jest wsparcie psychiczne oraz indywidualne podejście do chorego i jego terapii. 


Prawa autorskie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *